Gotchaa!You are currently at Sheera Land.Please be nice here. Don't forget to follow my blog.Luff you#
[ sheeraeiyraa.blogspot.com ]: - PART 5 K.Y.H -

Monday, 9 July 2012

- PART 5 K.Y.H -

JAM menunjukkan pukul 9 malam. Sudah hampir siap kuih untuk dipekkan. ‘Ah ! Plastik pula habis. Gandum pun tinggal sikit lagi. Huh!’. Ibu Leesa mengeluh.
“Leesa, ibu nak pergi kedai sekejap. Gandum dengan plastik dah habis ni“. Leesa sudah menjengah ke luar pintu bilik.
“Biar Leesa pergilah bu“. Leesa menawarkan diri untuk menolong ibunya.
“Tak payah lah. Dah lewat malam ni. Biar ibu saja pergi. Tolong tengok-tengokkan kuih ibu ni, ya!“. Ibu mengarah.
“Baiklah ibu”. Ibu mencapai beg duit di atas meja lalu menarik tudung yang tergantung berhampiran pintu bilik.
DI KEDAI...
‘Aduhai ! Tutuplah pula kedai ni. Terpaksa lah pergi pasaraya ni’. Keluh hatinya.
“Clara, kau nak buat apa kat sini?“. Tanya Naji.
“Entah lah. Tetiba saja kaki aku ni berjalan sampai sini. Dah ada kat sini, kita tengok-tengok sajalah barang kat sini. Aku pun nak beli makanan sikit ni. Kat rumah tu dah macam rumah orang tak duduk seminggu. Bersih saja peti rumah aku tu”. Balas Clara panjang lebar sambil berjalan menuju ke ruang ‘Makanan Ringan’.
“Hah! Pilih lah kau orang nak apa. Aku belanja”. Selamba saja Clara cakap. Apalagi, semua kawan-kawannya memilih makanan. Macam pilih stok untuk musim banjir. Nampaknya lebih parah daripada itu.
Dalam satu pusing saja, semua dah lesap. Tinggal Clara saja sorang-sorang kat situ. Tanpa mempedulikan keadaan itu, dia terus mengatur langkah ke lorong sebelah. Langkahnya semakin perlahan tatkala dia ternampak kelibat seorang wanita yang agak berusia berdiri berhampiran barang-barang.
‘Macam aku kenal je!’. Berkerut dahi Clara dibuatnya.
“Mak Jah!”. Clara menegur wanita tersebut. Dia berpaling.
“Clara!”. Mereka saling berpandangan seketika. Clara memeluk Mak Jah dengan erat. Mak Jah dah umpama ibu keduanya.
“Lamanya Mak Jah tak jumpa Clara”. Clara senyum. Hatinya yang kosong seolah-olah kian dipenuhi taman-taman bunga yang mekar. Hatinya begitu seronok. Orang yang dia paling sayang kembali dalam kehidupannya.
“Mak Jah sekarang duduk mana?”. Tanya Clara perlukan kepastian.
“Mak Jah sekarang menyewa rumah dekat surau berhampiran pasaraya ni saja. Jomlah datang rumah”. Mak Jah mempelawa Clara.
“Clara nak kenal lah rumah Mak Jah. Boleh Clara pergi malam ni? Clara datang sini pun dengan driver Clara“. Pinta Clara. Mak Jah angguk. Clara tersenyum riang.
Kawan-kawan Clara muncul di sebalik rak-rak barang tersebut.
“Girls. Ni Mak Jah, mak kedua aku! Aku nak singgah rumah dia sekejap. Kau tunggu lah sini sekejap. Aku dah suruh driver sorang lagi datang ambil kau orang. Aku pergi dulu ya ! “. Clara berlalu pergi meninggalkan kawannya. Mereka melambai-lambai tangan. 


Like yup.. Comment Jangan Lupe!! Luff k0rang..:)

No comments:

Post a Comment



*copyright NORSHAHIRA all rights reserved*