- PART AKHIR K.Y.H -

LEESA meneliti jam di dinding. Dah pukul 10 malam. Dia kelihatan gelisah kerana ibunya masih belum pulang.
“Assalamualaikum”.
“Waalaikumussalam”. Sahut Leesa.
“Maaf lah ibu lambat sikit tadi. Nah! Barangnya”. Ibunya menghulurkan barang-barang yang dibeli. Leesa sambut lalu meletakkannya di dapur.
“Leesa, sini sekejap sayang!”. Panggil ibunya.
“Kamu masih ingat tak, kawan masa kecil kamu? Yang kamu panggil Milo”. Leesa ketawa. Dia masih ingat ketika orang lain memanggil kawannya itu, dengan panggilan apa entah, dia lupa, dia memanggil dengan panggilan Mila. Tapi berubah apabila dia ternampak iklan Milo di televisyen, dan memanggil Mila dengan gelaran Milo. Dia ketawa lagi.
“A’ah. Kenapa bu?”.
“Dia ada kat sini sekarang. Tu ! “. Ibu menunding jari ke arah perempuan sebayanya di muka pintu. Tidak disangka ! ‘Apakah betul apa yang aku lihat ni’. Leesa tiba-tiba kaku. Perempuan itu juga kaku. Mereka saling berpandangan.
“Clara!”. Jerit Leesa perlahan. Dibalas dengan jeritan Clara yang agak nyaring. Ibunya agak terkejut dengan adegan itu.
“Ha’ah! Dulu kamu selalu panggil dia Milo. Sedangkan nama dia Puteri Clara Syamila”. Ibunya menambah.
Tiba-tiba air mata mereka deras mengalir. Tiba-tiba mereka berpelukan. Orang yang dia sangat dendami selama ini, ialah orang yang sangat bermakna dalam hidupnya.
“Maafkan saya Leesa!”. Tutur Clara dengar tak dengar.
“Saya dah lama maafkan awak, Milo!”. Balas Leesa. Mereka sama-sama gelak. Ibunya, Mak Jah, sekadar melihat aksi spontan mereka. Mereka langsung tiada niat untuk menceritakan perkara yang sebenarnya kepada ibu ‘mereka’. Biarlah kenangan pahit menjadi sejarah dalam kehidupan mereka. Mereka senyum.

Comments